Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Josef Jiří Kolár (1812–1896)

Portrét českého spisovatele a překladatele, herce a režiséra, představitele českého romantického divadla, autora historických dramat i veseloher, básní a historických próz s fantastickými motivy.

J. J. Kolár na portrétu Jana Vilímka (Humoristické listy, roč. 25, č. 46, 17. listopadu 1883)

Narodil se v rodině zámožného staroměstského obchodníka. V Praze navštěvoval týnskou hlavní školu a novoměstské gymnázium, studia dokončil na gymnáziu piaristickém a v letech 1830–1832 vystudoval tzv. filozofii. Mezi lety 1832 a 1836 působil coby vychovatel ve šlechtické rodině v Uhrách, kde byl roku 1832 těžce zraněn v souboji s maďarským důstojníkem v Pešti. Se svým chovancem hodně cestoval (Vídeň, Porýní, Paříž, Cařihrad), naučil se celé řadě cizích jazyků a získal obsáhlé vzdělání (hra na klavír, znalost výtvarného umění, orientace v přírodních vědách, filozofii a okultismu). Po návratu do Prahy se koncem roku 1836 přidal k ochotníkům v Kajetánském divadle a brzy nato se stal i ochotníkem českých představení ve Stavovském divadle. Roku 1842 se pak coby řádný člen českého i německého souboru Stavovského divadla stává hercem z povolání. V roce 1943 se oženil s významnou herečkou A. Manetínskou – jejich dcera Augusta, která zemřela v pouhých dvaatřiceti letech, byla pro změnu klavírní virtuózkou. V druhé polovině 40. let se Kolár aktivně účastnil polemiky týkající se orientace české filozofie, v níž zastával ideově radikální pozice, a podílel se na událostech revolučního roku 1848. Po odchodu J. K. Tyla z Prahy v roce 1851 se stal vůdčí osobností českého divadla. V této oblasti usiloval o vyšší uměleckou úroveň vybudováním náročného dramatického repertoáru a stylu. Jako herec proslul zejména ztělesňováním aristokratů nebo lidí výjimečných a vykolejených – tyto abnormální individuality ztvárňoval s využitím romanticky nadnesené stylizace, založené na výrazném gestu a patetické deklamaci. Od roku 1862 působil jako herec, režisér, dramatik i překladatel v Prozatímním divadle, ale v roce 1864 divadlo na protest proti kompromisnímu řešení české divadelní otázky opustil a dva roky hrál v Praze jen v německých představeních. Poté byl nově vzniklým divadelním družstvem povolán do funkce uměleckého ředitele, vrchního režiséra činohry, dramaturga a herce Prozatímního divadla, kde setrval až do svého odchodu do výslužby v roce 1873. Zemřel v důsledku zápalu plic roku 1896 a byl pohřben na Olšanských hřbitovech.

Povaha jeho dramatické tvorby (i herecké praxe), zakládající se na romantickém uměleckém ideálu výjimečného jedince, se odrazila i v Kolárově působení na české kulturní scéně, kde mu jeho postoj suveréna přinášel časté konflikty s okolím (kupříkladu s Tylem). Stejný rys nesla i jeho tvorba publicistická, kde se projevoval arogantními invektivami a jízlivou ironií. Tento krajní romantický individualismus spjatý s odporem proti omezenosti a šosáctví (ať už skutečnému či fiktivně konstruovanému) vedl Kolára k vytvoření programu patetického divadla velkých činů a vášní (v tomto duchu se nesly též Kolárovy překlady a režijní i herecké interpretace Shakespearových dramat). Jeho básnickými vzory byli především G. G. Byron a E. T. A. Hoffmann, z jejichž díla nezřídka přejímal motivy i celé scény, což zvláště v 70. letech zapříčinilo polemiky a spory o původnost jeho prací. Kolárova dramatická tvorba úzce souvisela s jeho hereckým naturelem – hrdiny jeho her jsou zpravidla jedinci obdaření výjimečnou vůlí, emotivností či bezohledností a dramatické situace, ústící v efektní střety (souboje, vraždy, bitvy), jsou zasazeny do romaneskně pojatého prostředí. S historickými látkami, které tvoří půdorys většiny jeho děl, zacházel Kolár v duchu romantické stylizace – nesnažil se vystihnout dobovou atmosféru ani věrně ztvárnit historické události a postavy, ale jeho hlavním záměrem bylo docílit sugestivního dojmu, vytvářeného spojením bohaté dramatické akce s prvky tajemství, fantastiky a grotesknosti. Kolárovy romantické postupy, příznačné jak pro jeho první tragédie (Monika, Magelóna, Žižkova smrt), tak pro pozdější hru z pobělohorských dob Pražský žid (která v úpravě Vladislava Vančury pronikla jako jediná z Kolárovy dramatické tvorby do repertoáru českých divadel ve 20. století), pozbývaly od 60. let na estetické působivosti a jeho dramata – tragédie i veselohry – přestávaly být divadelně úspěšné.

Obdobnou poetikou se přitom vyznačovaly rovněž Kolárovy texty prozaické, povídky a romány (např. Malíř Rainer, 1844; Pražská čarodějnice, 1847; Pekla zplozenci, 1853) situované většinou do 16. a 17. století, jen výjimečně zpracovával látku novější (Libuše v Americe, 1842). Charakterizovala je drastičnost motivů pojící se se sentimentalitou, pitoreskní prvky ve vykresleném prostředí, přímočaře pojaté charaktery, expresivní a bizarně stylizovaný jazyk, motivy iracionálna a psychologicky nemotivované dějové obraty. Kolárova prozaická tvorba se spíše než do vývoje historické prózy zařadila do linie fantasticko-dobrodružné beletrie, které se pak u nás s vyššími uměleckými ambicemi věnovali Jakub Arbes, Julius Zeyer či Jiří Karásek ze Lvovic. Posledně jmenovaný se ostatně pokusil aktualizovat Kolárův román Pekla zplozenci – Karáskem upravená próza vyšla v roce 1940 pod názvem Zplozenci pekla. Zatímco dramata Josefa Jiřího Kolára na současná česká jeviště cestu nenacházejí, některé jeho prózy se dočkaly v poslední době nového vydání. Vedle již zmíněných Pekla zplozenců (Herrmann & synové, 2002) k nim patří dvojice Kolárových povídek – Krásná Majolena a U červeného draka – zařazených do antologie české romantické prózy s názvem Mrtví tanečníci (Pistorius & Olšanská, 2010) a novela Libuše v Americe, která vyšla spolu s dalšími dvěma českými romantickými novelami jiných autorů v knize Staré a nové světy (Pistorius & Olšanská, 2011).

(viz Půlnoční profily)

LITERATURA:

(1) LANTOVÁ, Ludmila: Josef Jiří Kolár. In: Lexikon české literatury 2/II (1993), s. 775–778.
(2) TYPLT, Jaromír: Zapeklitost k nezasvěcení. In J. J. Kolár: Pekla zplozenci (2002), s. 177–187.
(3) VANĚK, Václav a kol. (eds.): Mrtví tanečníci (2010), s. 200–222.

ODKAZY:

Josef Jiří Kolár v Databázi českého amatérského divadlaJosef Veselý: Trojí podstavec pro bustu v Národním (917. Toulky českou minulostí)

"Nejnovější bádání literárněhistorické kreslí nám řevnivou povahu Kolárovu v barvách až odpudivých, jako plagiátora demaskoval ho již Hálek, a co zbývalo z něho v představách našich původního, dorazil Jaroslav Kamper. A přece dvěma nejvýznačnějším moderním duchům českým, Arbesovi a Vrchlickému, ztělesňoval samu uměleckou genialitu hereckou i dramaticky básnickou. Arbes byl přesvědčen o výbornosti jeho Moniky, kterou pokládal za nejlepší českou tragédii, a Vrchlický nalézal lví spár i v jeho Básních z roku 1879, v nichž my dnes nacházíme jen nestvůrnou topornost a nechtěnou pitvornost veršovce žalostně neznajícího a neovládajícího svůj jazykový nástroj. Jisto je, že Kolár fascinoval své vrstevníky svou nevybíravou machou, svým geniálním siláctvím a efektnickým vystupováním, dutým, naparujícím se patosem. České divadlo potřebovalo tenkrát smělejší útočnosti a průbojnější odvahy, iluse, že přepadem lze se zmocniti velikých a slavných historických posic básnických, které byly vpravdě v cizině plodem dlouhého organického vývoje a úsilného růstu staletého; a Kolár svou nevybíravostí, s jakou rval zprava zleva drapérie z velikých figur pro své manekýny, přicházel mu vhod a odpovídal jeho skrytému přání. Byl geniálník, naprosto ne génius, byl náhražka, a náhražka, jak dnes vidíme, velmi laciná. Doba byla pro Shakespeara, po Shakespearovi jako géniovi domnělé nespoutanosti volalo se v české veřejnosti a Josef Jiří Kolár přinášel kult jeho právě jako kult Goethův, byť nejen v úpravě velmi kostrbaté a svévolné, nýbrž i v pojetí plytkém a zpovrchňujícím. Právě jeho geniálnická libovůle obhroublé ražby byla to, po čem volala epigonská doba." 

(F. X. Šalda: O naší moderní kultuře divadelně dramatické)

"Pak přistoupil ke skříni, kde se nacházela rozličná pouzdra a lahvičky, vysypal květ byliny sidrikma a ostatních sedmero bylin nardu, kopýtníku, mečíku atd. po zemi, rozbil bambuličku se šťavou rév uzrálých u paty hory Golgoty, jinou bambuličku s pěnou vzteklých vlků hodil k ostatním třepům, rozbil zázračný kámen Anachytis, rozházel a rozšlapal zadky královen úlů, vytrousil jed na výsluní Joviše vylíhnutých ropuch, skočil konečně do třetího kouzelného kruhu Tetragrammaton, strhl z pulpítku čarodějnou knihu Bič pekla a rozsápal ji ostrými nehty na nejmenší kousky. Když pak bylo všecko vykonáno a po celé síni se mu objevila záhuba a zničení nejdražších a jediných na tomto světě pokladů Scotových, zasmál se z celého hrdla a vyraziv okno jediné, ježto se nacházelo nad prostřední dolejší římsou pošmourného domu, přehodil si Sempiternu přes levé rameno, vyšvihnul se na zídku a skočil s přehrozným smíchem z okna do ulice."

(ukázka z Kolárova románu Pekla zplozenci)

Autor: Petr Nagy | čtvrtek 20.3.2014 12:14 | karma článku: 7,66 | přečteno: 468x
  • Další články autora

Petr Nagy

Bída a sen

Egyptský spisovatel a filozof ALBERT COSSERY (1913–2008), žijící od roku 1945 v Paříži a přezdívaný „Voltaire od Nilu“, je u nás pohříchu neznámou postavou.

20.4.2015 v 8:00 | Karma: 7,31 | Přečteno: 395x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Arbesův portrét ve dvojím světle

Literární biografie již dlouho patří k oblíbeným žánrům nejen u nás. Také čeští čtenáři dychtivě sahají po titulech André Mauroise či Stefana Zweiga a stejné oblibě se u nich těší díla řady domácích autorů biografických románů – Františka Kožíka, Jarmily Loukotkové nebo... FRANTIŠKA VŠETIČKY. Právě Všetička je ovšem případem dosti specifickým, totiž úspěšným spisovatelem s průpravou literárního historika a teoretika. Obě tyto polohy se pak protínají v postavě Jakuba Arbesa (1840–1914), který se stal jak předmětem Všetičkovy odborné publikace s názvem Jakub Arbes (1993), tak hrdinou jeho biografického románu PŘED BRANAMI OMEGY.

13.4.2015 v 8:00 | Karma: 7,33 | Přečteno: 399x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Zeměplocha osiřelá, ale nesmrtelná

Ve čtvrtek 12. března mne stejně jako další miliony nadšených čtenářů děl sira TERRYHO PRATCHETTA zasáhla smutná zpráva hodící se spíše pro nadcházející pátek třináctého – veleúspěšný britský spisovatel a čelný představitel moderní humoristické fantasy ve svých šestašedesáti letech zemřel. Lítost nad odchodem autora, jehož knihy mne provázejí od dob středoškolských studií, nijak nezmírnily ani četné zvěsti o jeho dlouholetém zápasu s Alzheimerovou chorobou a netajeném úmyslu opustit svět vezdejší dobrovolně ještě před jejím vyvrcholením.

15.3.2015 v 13:06 | Karma: 20,79 | Přečteno: 816x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Připomenutí záslužné, avšak nešťastné

V dějinách naší literatury nalezneme celou řadu osobností, jejichž životní osudy a literární dílo upadly postupem času v zapomnění, přičemž v případě mnohých z nich lze dodat – k naší škodě. Třicet portrétů českých spisovatelů, novinářů, nakladatelů či kritiků, které potkal podobný osud, přináší kniha TOMÁŠE HEJNY s názvem POZAPOMENUTÉ OSOBNOSTI ČESKÉ LITERATURY.

27.1.2015 v 10:00 | Karma: 6,47 | Přečteno: 645x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Čtení dobré až k vzteku

Spisovatel, hudebník, historik umění a nakladatelský redaktor MILAN URZA (*1983) si za hlavního hrdinu svého prozaického debutu zvolil postavu vskutku neobvyklou – starozákonního proroka Jeremiáše (někdy též Jeremjáš).

20.1.2015 v 11:12 | Karma: 6,81 | Přečteno: 581x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Vláda se bude zabývat budoucnosti zóny Plzeň-Líně. Letecká záchranka zůstává

18. května 2024  7:23

Ministři se po stažení plánu na budování továrny na výrobu baterií do aut v loňském roce znovu...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

  • Počet článků 148
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 635x
věčný student, filmový nadšenec a vášnivý čtenář, milovník starých časů... zakladatel Půlnoci, stránky věnované neprávem zapomenutým umělcům dob minulých, a šéfredaktor internetového kulturního měsíčníku Půlnoční expres... pracovník Národní knihovny ČR... knižní recenzent (iLiteratura, Host, Český rozhlas 3 – Vltava (Mozaika), Tvar aj.)